Går det att tvätta ett plagg med reflekterande tryck?
Ja. Våra reflekterande motiv är ursprungligen designade för arbetskläder, och vissa av dem tål tvätt upp till 90 grader. Ylle klarar dock inte höga temperaturer, så för produkter i merinoull anpassas tvättemperaturen efter den. För t-shirts och andra produkter gäller samma sak, så följ tvättråden som följer med plagget.
Stryk inte direkt på det reflekterande trycket, utan placera ett tyg emellan eller stryk på avigsidan. För ylleprodukter rekommenderas ångning, vilket går bra att utföra direkt på trycket. Noggrannare anvisningar finns i vår guide med skötselråd.
Vad är det för skillnad på dubbelstickade och vanliga vantar?
Den dubbla varianten är stickad i två lager, medan den enkla varianten bara har ett lager. På engelska kallas dubbel och enkel vante för double knit och single knit, vilket beskriver det hela tydligt och bra.
Finns produkterna till försäljning på andra ställen än i onlinebutiken?
Absolut! Våra produkter hittar du till exempel hos Sokos affärer i hela Finland. De är lättare att hitta vintertid eftersom de säljer mest då, på till exempel Citymarket och Prisma.
Det går även bra att besöka oss i vårt showroom på Drumsö, där våra produkter också finns till försäljning. Vårt kontor befinner sig där, så om du tittar in kanske du träffar på hela vårt lilla team! Hela vårt sortiment finns till försäljning i vårt showroom, och vi har även speciella läckerheter, som inte går att köpa någon annanstans. Adress och aktuella öppettider finns under info. Om vi arrangerar kompisförsäljning, meddelar vi om detta i våra sociala kanaler.
Min betalning går inte igenom i er onlinebutik, vad ska jag göra?
Det här är en tråkig situation, både för kunden och för oss. Som första åtgärd bör man försöka på nytt om en stund, eftersom det kan handla om ett tillfälligt fel. Du kan även testa att betala på ett annat sätt, om det är möjligt. Om inget av det här hjälper, mejla oss och berätta med vilket betalningssätt du försöker betala. Ofta får även vi ett meddelande om ett misslyckad betalningsförsök, så vi kan kontakta betalningsförmedlaren och be om mer info. Förhoppningsvis hittar de en lösning. Du kan även fråga din egen bank om råd.
Hur vet jag vilken storlek som passar mig?
Under varje produktinfo finns en storlekstabell, där du kan jämföra måtten med dina egna. Generellt, när det gäller vantar och fingervantar, brukar storlek S passa lite mindre händer hos kvinnor och unga personer, medan M är den vanligaste storleken, och L mest används av män. Mössor i merinoull är one size och passar de allra flesta tack vare den flexibla modellen. T-shirts har en traditionell storleksuppskattning och du kan välja den storlek du brukar använda. Men var och en har förstås sina egna preferenser när det gäller storlekar, så därför kan det vara bra att dubbelkolla storlekstabellen.
Om du har frågor om storlekar, hjälper vi gärna. Vi har till och med fått konturteckningar på händer och skickat beställningar på basen av dem!
Kan ni göra kustomiserade produkter för mitt företag?
Absolut och gärna! Mejla oss och berätta vilka produkter du skulle vilja ha, och med vilket motiv. Det är också bra för oss om du berättar lite om din tidtabell. Vi har mycket erfarenhet av olika typer av företagspresenter och samarbetsprojekt, så du behöver inte ens veta exakt vilken typ av produkt du vill ha, utan vi kan designa och fundera på det tillsammans. Vi kan erbjuda produkter med ditt företags egen logo, eller så designar vi ett helt nytt motiv åt er.
Om du vill köpa våra produkter åt dina anställda som till exempel julklapp, kan vi slå in dem färdigt i snygga presentförpackningar, som vi sedan kan bifoga en hälsning till som du själv valt. Vi sköter även postandet.
Jag köpte vantar av er, men har tappat den ena. Säljer ni enstaka vantar?
Vi kan tyvärr inte sälja enstaka vantar, eftersom vi då blir med en vante utan par. Mejla oss ändå och berätta vilken typ av vante och storlek det handlar om, så ser vi efter situation vad vi kan göra.
Jag fick er produkt som gåva, kan jag byta eller returnera den?
Kontakta i första hand den som gett gåvan, och fråga var den är köpt, tidpunkt när gåvan köptes och vad den kostade. Det enklaste alternativet är om personen som gett gåvan själv kontaktar oss angående byte eller retur. Byte och retur måste göras inom 14 dygn från det att du fått gåvan. När det gäller julklappar har vi förlängd bytes- och returrätt fram till slutet av januari.
Om produkten är köpt hos oss kan du byta ut den mot en likvärdig produkt. Om det handlar om en dyrare produkt, fakturerar vi för mellanskillnaden. Om du vill byta mot en billigare produkt, kompenserar vi den som gett dig gåvan för mellanskillnaden. Kompensationer betalas tillbaka till den som gett gåvan på det använda betalsättet.
Om produkten inte är köpt hos oss, och det inte handlar om en reklamation, görs byte och retur på köpstället.
Jag har fått ett presentkort. Hur kan jag kolla saldot?
Saldot kan du kolla här.